Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.08.2010 13:20 - Kак и колко се плаща на авторите в България
Автор: bukvite Категория: Бизнес   
Прочетен: 15113 Коментари: 25 Гласове:
-231


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
                                           Къде са тия прословути милиони?

 

Това е като колективен отговор на множество въпроси - "И като напиша книга, колко процента ще ми дадат? Щото то под 50%, как ще направя милионите?"

 

Официалното определение в Закона за авторски и сродните им права, чл. 47,  гласи следното:

1. на издателя е отстъпено правото само за едно издание;

2. на издателя е отстъпено правото да издаде произведението в тираж, не по-голям от десет хиляди екземпляра;

3. на автора се дължи възнаграждение в размер петнадесет на сто от цената на дребно на всеки продаден екземпляр от произведението;

4. броят на екземплярите, които издателят ще предостави на автора безплатно, не може да бъде по-малък от пет екземпляра на всяко издание;

Т.е. както се вижда, общата сума зависи от тиража. Допълвам - от продадения тираж, както е реалната практика.

Всъщност в България се практикува по следния начин - от полагащата сума на автора се изплаща аванс /до 50%/, а останалите пари се изплащат след продажби.

Ще кажете оживено - "ами аз две години го писах тоя роман, а вие сега искате да ми платите толкова малко". Тук ви препоръчвам една статия "Цената на книгата", в която са показани разходите по издаването на една книга. В най-общия случай писателят предлага необработена суровина - за да се обработи и създаде продаваем продукт се искат много човекоресурси и средства. И както добре се вижда от статията - основните пари остават в продавачите.

Да се върнем пак към препъникамъка  - продаваемите тиражи. Той, издателят може да има много розови виждания и да реши да издава и в хилядни тиражи, но реалността го блъска жестоко още след първите посещения в книжарниците - „ами добре, дай там 3 бройки да опитаме, ще ти се обадим ако върви. Ама  я рекламирай добре книгата, че тук са над 15 000 заглавия, някой ако не знае, че я има само случайно може да си я купи." Реалностите в България са, че нерекламирана книга на непознат автор се продава около 300 тираж в продължение на 2-3 години.

Има ли решение този проблем. Има - това е масирана реклама, ПР, обяви във вестници и прочие - все неща, които струват доста пари. Тия пари естествено се калкулират в стойността на книгата и цената и почва да гони цената и в злато.

Какво може да се направи без пари? Ами много неща, основно както пише в „Дванадесетте стола" - „Спасението на давещите е в ръцете на самите давещи". Това означава под вещото ръководство на издателя, автора да не витае в облаците или да стои затворен в  „кулата от слонова кост", а да се хване яко, да носи постоянно книжки в себе си, да пише на всичките си познати по блогове, социални мрежи, сайтове и прочие.

„Ама как така, мен ще ме е срам, то изкуството не е за продажба" - това е тема на друг разговор. За великата роля на арттерапията в съвременното отчуждено общество съм писал много. Тази статия визира авторите, които имат професионално отношение към творчеството си.

Продава ли известността в Интернет - да, много продава. Христоматийният пример, как на Коледния панаир 2006-та продадохме срещу щанда на Уикенд, за един час 96 книги на Цефулес, и накрая чак Недялко Йорданов дойде да си купи е само едно на ръка. Но сме постигали продажби средно на 100 книги на премиера на известни в нета личности като Валентин Йорданов и прочие.

И след като сте изчели всичкото това писане, си задаване съвсем резонния въпрос - и добре де, трябва ли да обикалям да се моля по издателства, като явно аз ще си продавам основно книгата на базата на лични контакти. В тоя миг вече сте стъпили на пътеката на успеха.  Първата крачка по нея е да се превърнете от автор, в инвеститор. Тогава не говорим за 15%, а за обща печалба в разликата между  вложените и получените средства. Но това е тема за следваща статия. Тази статия е за случаите, когато издателството ви финансира книгата.




Гласувай:
16
247



1. анонимен - Правилото на член 47, алинея 3 от ...
25.08.2010 13:32
Правилото на член 47, алинея 3 от ЗАПСП е ДИСПОЗИТИВНО, т.е. то ще се приложи, само ако не е уговорено друго между страните, респективно, между автора и издателя. Така че, автори, искайте смело толкова процента, колкото смятате, че заслужавате. Ако вие не цените труда си, кой да ви го оцени?
цитирай
2. mamas - Чудесна статия!
25.08.2010 13:39
Аз така и правя - инвестирам. Искам да издавам - плащам си.
Не било престижно, трябвало някой да ме оцени, да поеме риск... Че аз ако не смея да поема риск за собственото си творчество, как да очаквам някой друг да го направи? Особено в наше време...
Благодаря, Богданов! Благодаря, че го казваш така ясно и открито: "...автора да не витае в облаците или да стои затворен в „кулата от слонова кост", а да се хване яко, да носи постоянно книжки в себе си, да пише на всичките си познати по блогове, социални мрежи, сайтове и прочие."
А ако отговорът е „Ама как така, мен ще ме е срам, то изкуството не е за продажба" , значи авторът да се срамува от това, което е сътворил. В такъв случай няма защо да издава (или изобщо да пише).
Приятен ден!
цитирай
3. valsodar - A не мислите ли, че книгите на хартия са вече пълна отживелица
25.08.2010 14:52
A не мислите ли, че книгите на хартия са вече пълна отживелица и с тях професията на издателя?!
Днес, когато интернет предоставя възможността за мигновенно разпространение на мисли и идеи сред широки маси от хора, какъв е смисълът да се дават грешни пари, за това, че някой е изсякъл една гора дървета, за да отпечати книги, които никой не иска да прочете??!
А така (чрез публикуването в интернет) авторът винаги може да получи в реално време правдива обратна връзка за интересът на аудиторията към произведенията му и до колко правилно е предал идеите си в тях, така че да бъде разбран и почувстван максимално добре. :)

Мисля си, че... издателите чакат влак на закрита вече гара.
цитирай
4. bukvite - Блогът ми е с цел
25.08.2010 16:26
да подпомогне авторите, които имат желание да издадат книги.
Да, България е малка страна, но винаги се е печелело от добро писане.
Kак са плащали на известните ни автори, можете да прочетете тук - http://www.knigite.bg/vibration.php?id=290
Въздържайте се от коментари на тема колко е безсмислено това - имате си цял блог да си дращите.
цитирай
5. bukvite - A не мислите ли, че книгите на хартия ...
25.08.2010 16:30
valsodar написа:
A не мислите ли, че книгите на хартия са вече пълна отживелица и с тях професията на издателя?!
Какъв е смисълът да се дават грешни пари, за това, че някой е изсякъл една гора дървета, за да отпечати книги, които никой не иска да прочете??!
.


Целта на материалите е да се издават книги, които искат да четат.
За останалото не сте прав - от деет години поддържам сайта за самопубликуване, анализи, обратни връзки и прочие и ви обяснявам съвсем сериозно, че между публикуване на произведения в мрежата и създаването на книга като продукт има огромна разлика.
Имам лично виждане за е-книгите и работим усилено по тази тема. Но това не отменя Издателя, дори и автора да се явява такъв.
цитирай
6. valsodar - И каква точно е разликата?
25.08.2010 16:40
В крайна сметка читателят получава един и същ продукт?!

На какъв носител ще е поднесен си е вече съвсем друг въпрос.
За какво му е на един автор изобщо издател, след като сам може да си е такъв?
Единственият по-сериозен проблем би била единствено редакцията на произведенията, но и той е решим, ако авторите повишат културата си на писане.
цитирай
7. анонимен - въпроси
25.08.2010 16:47
1. къде ги плащате тези хонорари на автори по 50 %, че да се издам при вас?

2. кой издава днес в тираж 10 000? като бестселъра на Джеймс Джойс беше издаден едва в тираж 1000 бр.

3. защо е това извращение авнторът да има право само над 5 безбратни бр. от собствената си книга.

Яковерен
цитирай
8. bukvite - Абе пусто, издава се
25.08.2010 16:53
не ми се обяснява какъв беше тиражът на книгите на Батето и колко бързо свършва.
Одисей на бутикова литература, за ценители...
Останалото го пише в закона. Като цяло авторът получава или пари, или книги. И двете идват малко множко...
цитирай
9. bukvite - В крайна сметка читателят получава ...
25.08.2010 16:54
valsodar написа:
В крайна сметка читателят получава един и същ продукт?!

На какъв носител ще е поднесен си е вече съвсем друг въпрос.
За какво му е на един автор изобщо издател, след като сам може да си е такъв?
Единственият по-сериозен проблем би била единствено редакцията на произведенията, но и той е решим, ако авторите повишат културата си на писане.

Не получава. В общи линии разликата е като между желязната руда и стоманата. Говорим все пак за професионално издаване...
цитирай
10. valsodar - Професионално издаване?
25.08.2010 17:26
И в какво точно се състои то?
Как ще ме убедиш, че текст писан в блога ми, или качен във формат на електронна книга ще изглежда далеч по-професионално на хартиен носител??!

В какво точно се състои професионализма на издателя?
В намирането на печатница? В предпечатната подготовка? В разпространението?

Забравете за хартията бре хора, до десет години ще анахронизъм!
А и авторите пишещи по призвание вече масово публикуват в интернет :)
цитирай
11. bukvite - И в какво точно се състои то? Как ще ...
25.08.2010 17:42
valsodar написа:
И в какво точно се състои то?
Как ще ме убедиш, че текст писан в блога ми, или качен във формат на електронна книга ще изглежда далеч по-професионално на хартиен носител??!

В какво точно се състои професионализма на издателя?
В намирането на печатница? В предпечатната подготовка? В разпространението?

Забравете за хартията бре хора, до десет години ще анахронизъм!
А и авторите пишещи по призвание вече масово публикуват в интернет :)

Признавам честно - не мога. Няма как да ти обясня разлите защото говорим на различни езици. Най-близък пример народа масово щрака на дигиталки, но за сериозна фотография се наемат професиналисти. Уж е същото и какво му е толкова сложното...
За хартиените книги и аз се надявам да изчезнат скоро. Писал съм, че до няколко години ще остане само бутиковото книгоиздаване.
цитирай
12. 777 - Харесва ми идеята! )
25.08.2010 18:05
За бутиковото книгоиздаване.
Имам в библиотеката няколко такива униката от различни автори.
Това ще отсее ценителите.
А кой знае дали книгите няма да добият и нумизматична стойност? ;)
цитирай
13. bukvite - O, определено
25.08.2010 18:14
777 написа:
За бутиковото книгоиздаване.
Имам в библиотеката няколко такива униката от различни автори.
Това ще отсее ценителите.
А кой знае дали книгите няма да добият и нумизматична стойност? ;)

Имам го писано вече, да не се повтарям, но нуждата от просветителско книгоиздаване, за да се обучат работниците в началото на промишлената революция,започна да губи смисъла си в края на 70-те. В момента все повече и повече, книгите се връщат в колекционерската си стойност.
Като идваха руснаците преди 2 години на коледния панаир, очите ми останаха в издания с кожена подвързия, качествен печат и тнт...
Другото, което е еднодневка четеш в нета и забравяш.
цитирай
14. valsodar - Хайде, хайде
25.08.2010 18:58
В сайта на читанката всичкото е еднодневки нали?! :)))
цитирай
15. bukvite - Колега явно сте скаран с логиката
25.08.2010 19:29
valsodar написа:
В сайта на читанката всичкото е еднодневки нали?! :)))


Магарето има уши. Влазодар има уши следователно е... ми не е магаре, щото условието е само право, а не обратно.

В случая говорим за книги като здрачове, потъри, нора робъртс, дан брауни и сие, дето се четат веднъж /не броим феновете/.
Последното качествено, с твърди корици което си купих беше едно томче на Дамянов, което определено ще препрочитам много време.
цитирай
16. valsodar - За да си купи човек книга за в бъдеще
25.08.2010 19:33
тя ще трябва да отговаря на условието за изключителност, т.е. да е книга, която ще се чете много повече от 2-3 пъти. За мен една подобна книга е "До там и обратно", от един напълно неизвестен автор залитнал по скандинавската митология :)

Апропо, може ли с ръка на сърцето да заявиш, че издадените от теб до тук автори могат да се сравнят поне с Дан Браун, след като си говорим за автори еднодневки ?
цитирай
17. cefulesteven - Във връзка с някои от коментарите, ...
25.08.2010 20:19
Във връзка с някои от коментарите, от позиция на опита, без никакво желание за спор:

1. Хартиеният носител е все още незаменен. Всеки, който има книги и на двата възможни носителя си има представа, кое се търси и продава с пъти в повече. Друг е въпроса за колко още време ще е така. Това не може да се предвиди.

2. Електронният носител в никакъв случай не освобождава от издателска необходимост. Първото е: библиотечния номер, който все пак трябва да се издаде, за да е легитимно изданието и човек да има сигурни права над своята интелектуална собственост. За този библиотечен номер е необходим издател. Второто е: все пак трябва да има сигурна и посещавана платформа, иначе и един милион книги да се издадат в електронен вариант са като в чекмедже. Тази платформа трябва да насочва към съответния продукт: какво може да се намери в нея, в случая: книги. Тя трябва да има достатъчно тежест в интернет - средата, следователно трябва да внимава за качеството си. Тук също е необходим издателски професионализъм, макар и само в кибер-вариант. Трето: професионалната критика, все още и ще бъде винаги необходима за представянето на каквато и да е било книга, медиатора между автора и критика отново се явява издателя. Има още хиляди условия, които професионалните издатели знаят и които на лаици като мен се губят, за да е успешна една книга. Каквото се прави с хартията, същото трябва да се направи и с електронния формат, че да е читав и за да има изобщо смисъл.

До колкото за времето, то само си решава какво иска да остане и какво не иска, няма ум който да предвиди, кое ще остане и кое не.
цитирай
18. valsodar - Стефчо, живеем в нови времена
25.08.2010 20:37
с нов тип хора, хора пишещи по призвание, а не за признание, публикуващи с отворени авторски права :)))

creativecommons

Издателството ще си умре като професия, така както и тази на файтонджиите с идването на автомобила в предният век. Медиатор между конструктивната критика и грешките на автора?? Защо ? Защото авторите са прекалено изнежени душици, за да чуят градивната критика директно от своите читатели ли?
цитирай
19. cefulesteven - с нов тип хора, хора пишещи по при...
25.08.2010 21:35
valsodar написа:
с нов тип хора, хора пишещи по призвание, а не за признание, публикуващи с отворени авторски права :)))

creativecommons

Издателството ще си умре като професия, така както и тази на файтонджиите с идването на автомобила в предният век. Медиатор между конструктивната критика и грешките на автора?? Защо ? Защото авторите са прекалено изнежени душици, за да чуят градивната критика директно от своите читатели ли?


Ето ти пример за "градивна литературна критика" директно след твоя постинг.

Не ми се водят дълги и безсмислени спорове, но правя разлика между пророчество и прогностика, и не мога да реша, коя професия за в бъдеще ще умре, какви ще останат, мога само да си имам някакви съмнения, в които никак, никак да не съм сигурен, че ще се сбъднат.

Засега, какви са фактите. Не кой друг, а маестро Стивън Кинг, използвайки електронното издаване, се опита, преди години да заобиколи издателите. Няколко десетки милиона на година му се сториха малко и реши да поспести. Резултатите: пълен провал на начинанието.


Та, тъй, казах каквото имам. Имай си мнението, аз си имам своето.

цитирай
20. bukvite - Ох, от 92 работя с Линукс
25.08.2010 21:56
И все слушам от любители на опен сорса, как до няколко години ще изчезне уиндовса, пък нещо статукавото Отворен към затворен код не се променя...
А .. и десет години вече гледам как авторите си общуват в Буквите директно с читателите, а ми пуши главата от издаване на книга.
Но ви подкрепям - харесвам хората, които горещо вярват в мечтите си!
цитирай
21. bukvite - Успех в живота!
25.08.2010 22:01
анонимен написа:
Ако палячото, списващ блога, не спре да трие коментари, не само, че ще му направя отрицателните тук минус 1000, а ще му попилея жалкото сайтче, правено от някой на седем големи домашни ракии!


Аз нямам комплекси за избиване.
цитирай
22. valsodar - Разликата между нас е малка
25.08.2010 22:53
и е просто в това, кой къде живее.
Ти в миналото, аз в бъдещето, но в крайна сметка се срещаме за малко в настоящето си. Те, много неща сега си звучат налудничаво, направо фантастично, така както звучеше и идеята за интернет преди 20 години. Но всичко тече, всичко се променя.

И да караш авторите, да обикалят като прошляци и да се молят да им купят книжките.. не е добра бизнес идея, показва само посредственият пласмент на книгите им и липсващи познания в мениджмънта и най-вече рекламата.

Както и да е, жив и здрав да си! :)
цитирай
23. valsodar - Стефчо, свободен си да пишеш, св...
25.08.2010 22:55
Стефчо, свободен си да пишеш, свободен си и да искаш да те печатат.
Моето виждане за ролята на твореца в света е коренно различно :)
цитирай
24. mariposatracionera - Благодаря Ви, че отваряте очите на ...
20.09.2010 17:47
Благодаря Ви,че отваряте очите на човек така или иначе мечтаещ да бъде издаден предварително,за да не хаби излишно нерви и емоции.Вдъхновението в часовете на писане си е едно,а когато започнеш да се грижиш за книгоиздаване - това е съвсем друго.Макар че освен хладен ум пак си трябва и сърце.Дааа,май ще прочета всичко от Вас,защото нямам и ни най -малка представа от тази страна на нещата,а времената са други - никой не взима под щадящо крилце.По-точно взима,ама само отчасти.Благодаря Ви!
цитирай
25. анонимен - как да накарам...
28.11.2010 17:40
Как да накарам малкото си 3 годишно момченце да седи пред компютъра и да почете малко! Опитвам, ма не мога! Пустото му диваненце иска да я поразлисти и да пипне илюстрациите:)) Та така...с отживелицата хартиена книга!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: bukvite
Категория: Бизнес
Прочетен: 137004
Постинги: 8
Коментари: 125
Гласове: 470
Архив
Календар
«  Юни, 2018  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930